Niin, olemme saapuneet tänne Uuteen-Seelantiin jo kohta
kaksi viikkoa sitten, mutta emme ole saaneet vielä yhtään juttua aikaiseksi
nettiin. Ovatko kätemme olleet liian kohmeessa kirjoittaaksemme mitään? Vai
onko meillä ollut muuten vaan tiukka ohjelma viime päivinä? Lähettämämme
kortit saapuivat viikossa, joten ainakin tiedätte missä olemme ja että voimme kohtuullisen hyvin.
Täällä on siis KYLMÄ. Kun lensimme Cairnsista Christchurchiin, lämpötila
laski kolmestakymmenestä n. 16 asteeseen. Ensimmäisen päivän vietimme
Warehousessa (paikallinen Tarjoustalo) ostamassa koko perheelle asianmukaiset
varusteet. Hankimme tuulipuvut (ovat täällä kovassa kurssissa), pipot, hanskat
ja sukat koko perheelle. Ovat olleet tarpeen, vaikka tuo 16 astetta saattaa tuntua
lämpimältä Suomen oloissa, niin täällä se ei ole paljon, kun mereltä puhaltaa
kylmästi ja ilmanala on koko ajan kostea. Yöllä lämpötila saattaa laskea alle 10
asteen, ja olemmepa kuulleet ihan muutaman asteenkin lämpötiloista.
Christchurchin syysruskaa
Me valitisimme mukavan hotellin ensimmäisten päivien majoitukseksi ennenkuin
saimme vuokraamamme asuntoauton alle. Täällä perheellisten kannattaa majoittua
ennemmin hotelliin kuin backpackers paikkoihin. Hotelleissa lapset menevät
samaan hintaan aikuisten kanssa ja saimme vielä kunnon aamiaisen seisovasta
pöydästä, kun taas retkeilymajoissa kaikki menee pääluvun mukaan ja laatu ei
aina vastaa hintaa. Lisäksi meillä oli Holiday Inn hotellissa
käytettävissä uima-allas, kuntoiluhuone ja sauna. Pääsimme siis ensimmäistä
kertaa seitsämään kuukauteen saunaan. Saunan kiuas oli suomalainen, mutta siihen ei saanut
heittää vettä. Sauna oli "Kuiva sauna" -mallia ja siellä vain lämmiteltiin,
ja kyllä lämmittikin ihanasti ulkona oleilun jälkeen. (Löylykielto johtui
oikeasti siitä, että he olivat unohtaneet saunasta ilmanvaihtokanavat).
Lepäilimme täällä ensimmäiset kolme päivää, ennenkuin varsinainen
kiertomatkamme alkoi. Lauantaiaamuna saimme ennakkoon
netin kautta vuokraamamme
asuntoauton. Se tuli Apollo
vuokraamosta ja olisi meidän käytettävissä seuraavat 18 päivää. Auto oli
alle vuoden vanha, iso ja hyvinvarusteltu. Pojille oli oma nukkumatila
(alkovi) ajotilan päällä ja meille tehtiin sänky iltaisin pöytäryhmästä.
Vessa suihkuineen, riittävät kaappitilat ja kunnon keittiö varusteineen
takasivat matkustusmukavuuden. Lisäksi autosta löytyy muitakin mukavuuksia
kuten CD soitin (meillä tosin oli vain yksi CD:llinen dinderidoo
musiikkia ja sitä kuunneltiin sitten kyllästymiseen saakka viikon verran)
sekä TV ja DVDsoitin, joka erityisesti ilahdutti meitä. Vietimme mukavia
vesisadepäivän iltoja katsellen Taru sormusten herrasta trilogiaa, jotka
ostimme jo Kauko-Idästä mukaamme. Auto asunnon alla oli Ford Transit 2.4d ja
takana paripyörät, mikä vakauttaa menoa kummasti. Auto oli melkoisen
työkalun oloinen, mutta hiljaisempi kun esim. Fiat ja moottorikin jaksoi
vetää vuoristossa pienin varauksin. Kulutus oli maantiellä n.12 litraa, eli
ihan kohtuullisesti. Muu varustus ja ratkaisut olivat hyvin lähellä
europpalaisia malleja. Sääolot huomioiden olisimme kuitenkin odottaneet
tehokkaampia lämmityslaitteita. Autossa oli kyllä sähkölämmitin,
kaasulämmitin ja ilmastointikin, mutta mikään näistä ei ollut paras
mahdollinen.
Asuntoautossa oli myös mukavasti säilytystilaa ja saimme
ahdettua kaikki
matkatavarat niihin, vaikka ne ovat
lisääntyneet noin kymmenellä kilolla sitten viime näkemän. Lentokoneen ruumaan
menevän puntarin mukaan meillä oli tavaraa 72 kiloa ja käsimatkatavaraa ehkä
vieä reilut kymmenen kiloa. Emme käsitä mistä tuo lisäys on voinut tulla, kun
olemme koko ajan lähettäneet paketteja kotiin matkan varrelta. Tavaraa kotiin on
lähtenyt jo n. 40 kiloa; kolme pakettia Kauko-Idästä ja kaksi Australiasta ja anopin
mukanakin meni melkein kymmenisen kiloa.
Uudessa-Seelannnissa vuokra-asuntoautoilla
reissaaminen on uskomattoman suosittua. Lentoasemien läheisyydessä sijaitsevien
asuntoautovuokraamoiden pihoilla on silmänkantamattomat rivit erilaisia autoja,
suurin osa 4-6 hengen alkovimallisia asuntoautoja. Vuokrausta harjoittavat
liikkeet jakautuvat kolmeen sarjaan: Laadukkaisiin uusia autoja vuokraaviin
suuriin ketjuihin, Britz:iin, Maui:in ja Apollo:oon. Toisena markkinoilla on
muutama vähän vanhemmalla kalustolla toimivaa vuokraamoa.
Kolmantena on nippanappa kasassa pysyviä näiden
vuokraamoiden vanhoja lähinnä pakettiautoja vuokraavia backbacker autoja,
joiden hintataso on varsin edullinen, mutta sopivat lähinnä kokonaisvaltaista
seikkailua hakevalleVuokrauksen ohella toinen
suosittu tapa nähdä maata on ostaa muutaman tonnin pakettiauto ja myydä se
sitten loman lopuksi ja toivoa saavansa rahansa takaisin. Tätä vaihtoehtoa
kokeilevan on syytä harkita ajankohta niin ettei loma lopu sesonginkin
loppuessa ja jää auto käteen.
Budjettivaihtoehto
Silloin kun asuntoautoja on paljon liikkeellä on
luonnollisesti leirintäauleetkin kysyttyjä ja nitä onkin jokaisessa
kyläpahasessakin ja isommmissa jopa useita. Uudessa-Seelannissa toimii kaksi
suurta leirintäalueketjua Topt10 ja Kiwi. Alueet ovat hyvin samanlaisia kuin
Euroopassakin ja pääosin hyvin siistejä. Viihtyisyys sitten vaihtelee
kovasti ja kannattaakin käydä vilkaisemassa aluetta ennen maksamista, sillä
hinta tai tähdet eivät aina kohtaa toisiaan.
"Kuiva Sauna"