Tero kävi kierroksella Brisbanen eteläpuolella
Springwoodissa tutustumassa Australialaiseen autokauppakultturiin, mikä pyörii
pääasiassa kolmen jätin käsissä ja muille jää vain murusia. Toyota on
onnistunut kaappaamaan valtavista automarkkinoista suurimman viipaleen. Tasan
on sitten jakautunut seuraavaksi suurimmat osuudet Holdenin ja Fordin kesken.
En ole kirjoittanut sen enempää Toyotasta, sillä sen mallit on lähes samoja
kuin muuallakin maailmassa.
Sillä ei ole aivan sama mistä
tai millaisen auton ostat.
Holden on puolestaan GM:n (General Motors)
lisenssillä osin Australiassa valmistettu auto. Suurin osa Holdenin
automallistosta tunnetaan meillä Opeleina. Pienemmät mallit aivan samanlaisia
mutta meillä Omegana tunnettu iso malli, jota ei meillä enää valmisteta, on
täällä eniten myyty malli. Siitä sitten riittää erilaisia malleja jokaisen
tarpeisiin. Lisäksi on täysin täkäläisille markkinoille tehtyjä "Omega"
malleja kuten coupe, lava-auto, korotettu cross-country ja työmiehen pickup.
V8 / 297 KW
Holden Monaro CV8
Holden Crewman Cross 8
Holden Adventra LX8
Holden Commodore Clubsport 297 "HSV"
Ford on ehkä eniten se jokamiehen auto ja
markkinaosuudessa tuntuu julkisen sektorin valinnat. Valtion ja kaupunkien
virka-autoina on etupäässä Fordeja. Eniten myyty malli on Falcon, iso sedan.
Se on lähinnä meillä myynnissä olevaa Mondeota, mutta poikkeaa kovasti.
Kuva pukoon puolestaan. Fordin verinen kilpailu Holdenin kanssa näkyy
mallistossa, sillä niillä on eniten myydyistä malleista lähes identtiset autot
tarjolla eikä valinta ole tehty helpoksi.
V8 / 290 KW
Ford Pursuit
Ford FPV GT-P
Autokauppaan menin normaalisti shortseissa ja
hihattomassa paidassa. Ilokseni sain todeta, että lähes aina ei tarvinut edes
kynnystä ylittää kun myyjä jo riensi tervehtimään ja kun kuuli asiakkaan
tulevan Suomesta, sai aina jäädä kertomaan millaiselta se pakkanen tuntuu ja
onko minun vaikea olla kun täällä on niin kuuma. Sitten halutaan nähdä, että
löytyykö taskusta Nokia jne.Näkyvimmän eron
Suomen automarkkinoihin aiheuttaa bensan hinta, mikä on täällä tasan puolet
halvempaa (0.7eur/L). Diesel on kalliimpaa ja siksipä en nähnyt autoaupoissa
tarjottavana yhtään diesel autoa. Bensan edullisuus poistaa taloudellisuus
pakkomielteen, mikä meillä pienentää myydyimpien autojen- ja moottoreiden
kokoa. Täällä kuten sanottu myydyin kokoluokka on pykälää isompi kuin meillä
ja moottoreissa lähdetään siitä mihin meillä jäädään. N. 2.5L V6-moottori on
se taloudellinen pappamalli ja tehokkaampaa peliä kysyvä ei tule pettymään
tarjontaan.
Holden ja Ford käyvät KW (teho) taistelua ja siinä on
menty jo aika pitkälle. Holdenin sporttipaja
HSV tuo USA:sta "Corvetten" moottoriin perustuvaa 5.7L V8 tai tehokkainta
6L V8 konetta, jossa tehoa 297kW (n. 400hv).
Fordin sporttipaja FPC vastaava BOSS V8 290 kW - tällä hetkellä, mutta
uusia muskeliversioita tehdään kuin sieniä sateella. Uskokaa tai älkää mutta
V8 -moottorit ei ole mitään harvinaisuuksia vaan niitä myydään todella paljon,
lava-autosta lähtien. Toki tarjontaa katsastaessa suurin into keskittyi näihin
sporttimalleihin.
Autojen hintoja en lähtenyt kasaamaan, mutta
tehokkain muskeli Ford Falcon maksaa n. 40 000eur ja Holden hyvin
lähellä samaa. Autot näkyvä mutta myös kuuluvat liikenteessä. Täällä ei ole
ilmeisesti mitään melurajoituksia sillä näissä muskeliautoissa on erittäin
avara pakoputkisto mikä tekee tyhjäkäynnistä lahkeita värisyttävän basson
kuminan ja kierrosten noustessa korvia repivän jylinän. Tämä on tietysti kivaa
silloin kun sitä haluaa kuunnella, mutta näin vilkkaan risteyksen vieressä
maan tasossa asuessa ei yhtään hymyilytä nuo öiset kruisailijat. En sitten
tiedä mistä johtuu erittäin korkeat liikenneonnettomuusluvut, joita
korjatakseen on meneillään mittavia valistuskamppanjoita.