Tero kävi kierroksella Brisbanen eteläpuolella Springwoodissa tutustumassa Australialaiseen autokauppakultturiin, mikä pyörii pääasiassa kolmen jätin käsissä ja muille jää vain murusia. Toyota on onnistunut kaappaamaan valtavista automarkkinoista suurimman viipaleen. Tasan on sitten jakautunut seuraavaksi suurimmat osuudet Holdenin ja Fordin kesken. En ole kirjoittanut sen enempää Toyotasta, sillä sen mallit on lähes samoja kuin muuallakin maailmassa.
Sillä ei ole aivan sama mistä                tai millaisen auton ostat.
Holden on puolestaan GM:n (General Motors) lisenssillä osin Australiassa valmistettu auto. Suurin osa Holdenin automallistosta tunnetaan meillä Opeleina. Pienemmät mallit aivan samanlaisia mutta meillä Omegana tunnettu iso malli, jota ei meillä enää valmisteta, on täällä eniten myyty malli. Siitä sitten riittää erilaisia malleja jokaisen tarpeisiin. Lisäksi on täysin täkäläisille markkinoille tehtyjä "Omega" malleja kuten coupe, lava-auto, korotettu cross-country ja työmiehen pickup.
V8 / 297 KW
Holden Monaro CV8
Holden Crewman Cross 8
Holden Adventra LX8
Holden Commodore Clubsport 297 "HSV"
Ford on ehkä eniten se jokamiehen auto ja markkinaosuudessa tuntuu julkisen sektorin valinnat. Valtion ja kaupunkien virka-autoina on etupäässä Fordeja. Eniten myyty malli on Falcon, iso sedan. Se on lähinnä meillä myynnissä olevaa Mondeota, mutta poikkeaa kovasti.  Kuva pukoon puolestaan. Fordin verinen kilpailu Holdenin kanssa näkyy mallistossa, sillä niillä on eniten myydyistä malleista lähes identtiset autot tarjolla eikä valinta ole tehty helpoksi.
V8 / 290 KW
Ford Pursuit
Ford FPV GT-P
Autokauppaan menin normaalisti shortseissa ja hihattomassa paidassa. Ilokseni sain todeta, että lähes aina ei tarvinut edes kynnystä ylittää kun myyjä jo riensi tervehtimään ja kun kuuli asiakkaan tulevan Suomesta, sai aina jäädä kertomaan millaiselta se pakkanen tuntuu ja onko minun vaikea olla kun täällä on niin kuuma. Sitten halutaan nähdä, että löytyykö taskusta Nokia jne.

Näkyvimmän eron Suomen automarkkinoihin aiheuttaa bensan hinta, mikä on täällä tasan puolet halvempaa (0.7eur/L). Diesel on kalliimpaa ja siksipä en nähnyt autoaupoissa tarjottavana yhtään diesel autoa. Bensan edullisuus poistaa taloudellisuus pakkomielteen, mikä meillä pienentää myydyimpien autojen- ja moottoreiden kokoa. Täällä kuten sanottu myydyin kokoluokka on pykälää isompi kuin meillä ja moottoreissa lähdetään siitä mihin meillä jäädään. N. 2.5L V6-moottori on se taloudellinen pappamalli ja tehokkaampaa peliä kysyvä ei tule pettymään tarjontaan.

Holden ja Ford käyvät KW (teho) taistelua ja siinä on menty jo aika pitkälle. Holdenin sporttipaja HSV tuo USA:sta "Corvetten" moottoriin perustuvaa 5.7L V8 tai tehokkainta 6L V8 konetta, jossa tehoa 297kW (n. 400hv). Fordin sporttipaja FPC vastaava BOSS V8 290 kW - tällä hetkellä, mutta uusia muskeliversioita tehdään kuin sieniä sateella. Uskokaa tai älkää mutta V8 -moottorit ei ole mitään harvinaisuuksia vaan niitä myydään todella paljon, lava-autosta lähtien. Toki tarjontaa katsastaessa suurin into keskittyi näihin sporttimalleihin.
Autojen hintoja en lähtenyt kasaamaan, mutta tehokkain muskeli Ford Falcon maksaa  n. 40 000eur ja Holden hyvin lähellä samaa. Autot näkyvä mutta myös kuuluvat liikenteessä. Täällä ei ole ilmeisesti mitään melurajoituksia sillä näissä muskeliautoissa on erittäin avara pakoputkisto mikä tekee tyhjäkäynnistä lahkeita värisyttävän basson kuminan ja kierrosten noustessa korvia repivän jylinän. Tämä on tietysti kivaa silloin kun sitä haluaa kuunnella, mutta näin vilkkaan risteyksen vieressä maan tasossa asuessa ei yhtään hymyilytä nuo öiset kruisailijat. En sitten tiedä mistä johtuu erittäin korkeat liikenneonnettomuusluvut, joita korjatakseen on meneillään mittavia valistuskamppanjoita.

Kolmen kauppa